måndag 9 april 2012

Kull ni har den - igen och söta hönor

Jag börjar starkt misstänka att vi leker en lek, typ kull eller annan jagalek men att vi hela tiden hamnar i bakvattnet och att det därför blir vi som "har den". Och där när man "har den" så orkar man ingenting och kommer inte fatt att lämna över stafettpinnen. Vidare efter en omgång med "har den" så tar det ett tag att komma på benen, man ligger efter, hinner inte riktigt upp i hastighet och tjoffsan hejsan så "har man den" igen. 

Så med det sagt, fyra av fyra hemmavarande har legat sjuka under påsklovet, olika stadier av ögoninflammation, influensa och stackars mamman med öroninflammation och misstänkt spräckt trumhinna. Känner nästan för att jag fasar för att lämna barnen på förskolan på onsdag, med tanke på vad de kan ha med sig hem. Sjukt tradigt är det och jag är bara tacksam för att vi inte hade beställt en liten minisemester till påsklovet för det hade känts surt om vi inte kommit iväg.

Tycker för övrigt påsk är en intressant högtid och som jag bloggade förra året, så är det en period av förvirring och många kolliderande traditioner. I år har det mest varit godisöverlämningen som varit den stora förvirringen. Eller förvirring och förvirring - jag kan ju bara kallt konstatera att traditionerna skiljer sig åt. Vem som kommer med godiset, när, var och hur. 

När jag var liten så fick vi bara ett påskägg punkt, det var inget snack om att någon kom med det. Sedan gick vi och påskade på Skärtorsdagen för det är den dag då Häxorna flyger till Blåkulla. Enkelt och okomplicerat. 

Men så hade vi de år då vi firade med moster och kusin, för hem till dem kom tranan med påskgodiset. En trana som gömde godisbitar överallt och ingenstans och sedan fick man plocka ner dem i sitt ägg. 

När jag bott i USA så är det väldigt tydligt att det är påskharen som kommer med äggen. Små färgglada plastägg, i storlek med ett vanligt ägg, fylls med ett par godisar och läggs sedan i trädgården så barnen får plocka upp dem. Tror jag såg en liknande sekvens i Lotta på Bråkmakargatan där hon gömde godis i stanniolpapper i hela trädgården. De enda som verkar oskyldiga till påskgodisleveransen är hönorna - men de kanske ska stå för den reella äggproduktionen?

Kan för övrigt berätta att jag sökt små plastägg hela våren utan lycka så om någon vet var jag ska få fatt på dem till nästa år får ni gärna höra av er! Det blev en kompromiss i år och påskäggen gömdes ute i skogen och sedan fick barnen en lapp under tallriken med en fisk eller fågel, med andra ord i vilken höjd de skulle leta efter äggen. Om något år gissar jag att man kanske kan rita ett skattkarta, men jag gillar ändå ideen bättre med en massa små ägg att plocka upp - för då blir det en aktivitet av det också och det sekundära blir att moffa godis.

I förrgår gick så barnen påskkärring för att maximera påskförvirringen så går man påskkärring på påskafton i Örebro och omnejd, vilket förvirrat vår familj maximalt. Jag kan förstå de praktiska aspekterna av det hela, att alla då är lediga och att det faktiskt är lördag = tillåtet för godis. Men funderar på om det kanske har en annan historisk förklaring, men det är inget jag hittar när jag letar efter det. Det blev en hel del pyssel men så till slut var sex stycken påskiga påskabrev skapade, tre var för ansåg att det räckte mer än väl för barnen. 

Hade inte berättat innan att de kanske skulle få godis, för var ju inte säkert att alla grannar hade hemma och själva poängen med att påska anser jag inte är att tigga godis. LillMucklan var mycket glad då hon kom hem, av flera skäl för tydligen hade hon gömt sig bakom pappans ben hela tiden, men även för att hon hade en hink med G O D I S i!! Wow liksom, man fick godis om man ritade teckningar, så gällde snabbt att förklara för henne att detta bara gällde på påsk så hon inte fick några ideer om att göra flera besök hos grannarna. Lite förtrytsam var hon allt också för tänk de hade ju faktiskt kallat henne för tant och hon var ju ingen tant heller.

Två mycket nöjda barn kröp sedan upp i soffan och åt sitt godis medans de tittade på Hopp och har ni inte sett den filmen kan jag rekommendera den varmt. Verkligen helt rätt för Prinsessan som är fascinerad av de där figurerna som är så ihopknippade med vissa högtider, Tomten och Påskharen.

Sedan kan jag dock inte låta bli att fundera hur det kommer sig att de större helgerna så starkt har kommit att förknippas med godis, socker och sötsaker? Får fundera mer på det en annan gång för snart kommer barnen in som varit ute och lekt en stund och då ska vi baka pepparkakor. Hur avigt det än låter, men har haft en deg som legat sen i julas och tja man sjunger ju att "julen varar ända fram till påska" - nu är ju påska snart slut så då kanske julen och pepparkakorna bör försvinna de också!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar