tisdag 7 februari 2012

Hur är det med läskunnigheten?

Detta är något jag funderar lite på dagligen, text missförstås och misstolkas och helt vansinniga slutsatser dras emellanåt och då av människor som verkligen "borde veta bättre". Det intressantaste är hur många tolkar lagar, regler och föreskrifter för deras egen vinnings skull. Sådant kan ju gå ett litet tag iallafall, tills en myndighet kommer på dig, för Försäkringskassan, Socialen, A-kassan, CSN mfl är ju inte direkt att leka med om det kommer fram att de inte fått rätt information.

Sedan finns det dem som helt enkelt bara skiter i lagar, regler och trafikskyltar, man kör lite för fort och man parkerar där man vill och frångår de av samhället uppsatta reglerna. Nå en del av denna kategori tror jag dessvärre inte ens är medvetna om att de bryter mot reglerna, för  de kan inte skyltar och läskunnigheten är under all kritik. Nu är detta inte en debatt om dem som har dyslexi eller liknande svårigheter, utan om dem som inga svårigheter har men där det ändå inte verkar fastna, av vilken anledning orkar jag inte uttala mig om.

Ett intressant fenomen är ju tex sträcken uppe i Adolfsberg där det sitter mycket 30-skyltar, men många av dem med följande tilläggstavla med tidsangivelse: 7-9, 16-19 (vet inte om tiderna är korrekta, men det är när föräldrar kan tänkas hämta sina barn på skolan). Det viktiga här är att det inte förekommer några siffror inom parentes (som då skulle gälla på lördagar) eller röda siffror (som gäller söndag eller helgdag). HUR kan det komma sig att när man kommer den rakan en lördag att det ofelbart alltid är någon som krypkör hela sträckan? Jag funderar alltid över lämpligheten över att en sådan person är ute på vägarna och kör, för om man inte klarar att läsa den enkla skylten vad säger att h*n klarar en förbuds- eller påbudsskylt?? Ja visserligen är det väl alltid bättre att köra försiktigt och lugnt, det kanske jag kan köpa, men jag tror inte att det handlar om det utan att man faktiskt inte vet vad skylten representerar.

En annan skylt som jag på sistone insett att folk har svårigheter med är den på bilden här bredvid. För den som inte känner igen skylten eller helt enkelt inte bryr sig om vad den betyder kan jag berätta att det är en FÖRBUDS-skylt. Med andra ord är det inte ok att köra förbi den skylten, observera även att det inte förekommer en tilläggsskylt med att den inte gäller för trafik med tillstånd. Den är även så definierad att inte ens mopeder är tillåtna. Hos Transportstyrelsen kan du läsa mer om just detta märke och det finns även en länk vidare till Vägmärkesförordningen.

Vad har vi då för synonymer till förbud? Jo det är ord som bann, veto, stopp, avlysande, tabu, inskränkning och kanske främst av allt NEJ, nej och åter nej. Så när man då kör upp sin bil och parkerar på det här sättet då kan man inte ha koll på sina synonymer för jag ser inte ordet "tillstånd" bland synonymerna. Det än mer intressanta är att om ni tittar bara någon meter till höger i bilden så är det en stor fin parkeringsplats där. Hur lat får man bli??

Vi har under senaste veckorna plågats med mängder av hantverkare på gården och jag förstår verkligen inte hur lat man kan bli? Eller är det så att hantverkare tjänar alldeles för bra så att de totalt skiter i andra? Om de kör sönder en gräsmatta eller två, parkerar i en sandlåda på gården eller kör över låt oss säga ett, två eller tre barn? Det sista kanske bara är bra för att hålla nere befolkningsexplosionen - så kanske dem tänker, för utanför oss måste det ju kunna bli jackpot ordentligt ur det hänseendet. Kanske har även hantverkarna ett hemligt uppdrag från regeringen ur just befolkningshämmande synpunkt och att man i något hemligt brödraskap givet dem möjligheten att parkera varsomhelst och hursomhelst.. hmm då fick deras agerande mycket mer klarhet för mig. OK har man mycket och tungt att bära ja då kanske man kan köra upp trots förbudsskyltar, men då ska man inte snedda i kurvor eller gasa på - utan man kör lugnt. Men när jag ser dessa hantverkare i större delen av fallen komma tomhänta eller i bästa fall med en sladdvinda i handen - då ser jag RÖTT.

Något jag även funderar lite i samband med detta, om man är hantverkare så kör man med största sannolikhet en firmabil eller hur? Logon och firmanamnet ska ju fungera som reklam för företaget, för det är positivt att ses och synas. Men om man då drar detta steget längre, är det verkligen positivt att ses i situationer där man kör för fort? Där man skiter i trafikregler? Där man skvätter ner gångtrafikanter på trottoaren? eller som i detta fall då man uppenbart inte är läskunnig utan sätter sitt eget lata arsle i första rummet?  Eller är det som i så många andra fall att även negativ uppmärksamhet är bättre än ingen uppmärksamhet? Ja så kan det ju vara, om jag kör vårdslöst och allt det där så ser folk mitt namn och irriterar sig, då kommer de ju givetvis att komma ihåg det till en annan gång och anlita mig... eh hm eller inte skulle jag tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar