tisdag 21 februari 2012

Små reflektioner eller kallas det skrock?

Jag vet inte om någon egentligen har missat mannen som satt i en översnöad bil i två månader och då levde på snö? Sedan kan man ju tycka och tänka väldigt mycket om det, kanske tror man inte på hans historia eller så tycker man att systemet är så fel när en människa hamnar i den situationen. Personligen funderar jag såhär, tänk vad bra att han antagligen inte haft någon vuxen som sagt "Nä fy ät inte snö då får du mask i magen". Gul snö är ju inte så bra att äta kanske men om han satt så isolerat lär han inte heller ha stött på det dilemmat.

För övrigt har jag nyst väldigt mycket de senaste dagarna och så även LillMucklan, misstanken är då genast att någon fiende pratar väldigt flitigt om oss. Vad trevligt kan jag tycka för så länge någon pratar om mig så måste ju mina åsikter och tankar värderas, kanske inte direkt som jag velat att de skulle göra men de har ändå gjort någon såpass irriterad att jag alltså nu går omkring och nyser. Givetvis har det ju killat alldeles förfärligt på näsan också så tja någon är verkligen inte glad. Visserligen skulle detta kunna bero på att jag är lite småförkyld, det skulle det ju kunna göra men den förklaringen är inte alls lika rolig. 

Tycker även att föreställningen om att man blir förkyld när det är kallt ute om man inte klär på sig ordentligt är väldigt intressant. Något som jag vet att jag matades med när jag var liten och även många fler med mig. Hur förklarar vi då alla friskusar? De där som är ute och jobbar i shorts, eller kanske leggings och en tröja bara? De där som liksom aldrig blir sjuka? Detta fenomen som gjort att så fort det kryper ner under -10 så kan vissa barn inte gå ut, fast oftast är det ju samma barn som inte är vattentäta. Nu pratar jag ju självklart inte om de barn som har medicinska problem utan de barn som är som vilket annat barn som helst, lite normalstört sådär och inne i någon trevlig fas av egocentrism. Jag tror att om man inte klär på sig ordentligt så kommer man antagligen att frysa ja, men det kanske finns en lärdom i det också? Intressant är ju att det är virus och bakterier som orsakar förkylningar och som de flesta av oss vet så överlever inte dessa små gynnare i vissa temperaturer. Sedan ja har man en begynnande förkylning i kroppen då kanske kyla inte är så bra men det är en annan historia.

Det finns så mycket skrock och skrönor och jag vet ju hur jag som liten hoppade på A-brunnar och K-brunnar och krossade pepparkakor. Det intressanta är ju ändå att vi anser att vi har kommit så långt i vår utveckling och skrattar åt dem som trodde på troll, maror - det som andra hade som förklaringsmodeller för allt som skedde. Jag tror dock att sanningen är den att vi idag har andra föreställningar och skrock för oss och att en del faktiskt lever kvar, för det kan ju liksom inte skada att ta lite i trä när man utmanat ödet, eller undvika sprickor i trottoaren. Men ingen vill ju utmana turen eller ta saker för givet - för det straffar ju en direkt ELLER ska man tro på det senaste att positivt tänkande kan försätta berg? Att om man bara tror tillräckligt starkt att något ska ske så kommer det att göra det? 

Boken "The Secret - Hemligheten" blev ju en bestseller och sålde i över 5 miljoner exemplar så uppenbarligen finns det dem som tror att vi bara med tanken kan påverka tillvaron. Oupplysta eller upplysta? Jag vet inte, det är upp till individen att avgöra men det övernaturliga och skrocket hänger fortfarande kvar och trumfar ibland naturvetenskapen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar