tisdag 28 september 2010

Dagen O som i Operation

Vi var uppe tidigt på operationsdagen, vi kunde ju inte sova och då kunde vi lika gärna gå till avdelningen och gosa med Prinsessan medan vi hade möjlighet för operationstiden var satt till klockan 8. Vilket egentligen bara innebär att hon skulle vara uppe på operation till 8.

När vi kommer till avdelningen så är det minst sagt rörigt, lillflickan som Prinsessan delat rum med den senaste veckan har kraschat och det är ett stort uppbåd kring sängen, alltmedan all hennes apparatur larmar. I mitt huvud är det bara kaos:
"Snälla gud gör så att hon inte kraschar och måste ta Prinsessans operationstid..."
Så kommer man på sig själv med vad man tänker och inser hur förmätet det låter och samtidigt flyger tanken genom huvudet att tänk om jag just nu önskat olycka på någon annan så att det slår tillbaka på Prinsessan.

Paniken är ett faktum, för givetvis önskar jag inte livet ur någon och givetvis vill jag ju inte att Prinsessan ska opereras på bekostnad av någon annan, men sen kan det inte hjälpas för man är sig själv närmast.

Efter en stund poppar nästa tanke upp:
"Men var är föräldrarna och varför är det ingen som ringt dem?"
För att det är kritiskt för lilltjejen det vet vi och det har föräldrarna vetat om i flera dagar och just nu är det riktigt illa, det ser vi ju på alla värden som blippar på skärmen och läkarnas sammanbitna ansikten.

Vi fortsätter dock med morgonbestyren för Prinsessan, nå matning blir det ju inte idag då hon har fastat sedan tidig morgon, hon ska tvättas och hibiscrubbas ett par gånger. Vilket hon verkligen inte tycker om - som ni ser på filmen nedan. Plingandet i bakgrunden är hennes lilla kompis som kämpar...



Det sorgliga med klippet ovan var att vi då fnissade lite åt hennes ilska och röstresurser. Vad vi inte visste då var att det skulle dröja lite drygt 1½ år innan hon hade nästan samma röststyrka igen. Vilket gör klippet så enormt dyrbart.

En operation är alltid ett ingrepp där man måste väga fördelar och nackdelar, riskerar man att påverka en individ mera menligt än vad kärnproblematiken gör?

På hissresan upp till operation blev vi eskorterade av underbara "Adas" moatjé och en sjuksköterska iallafall låg på pluslistan - vilket kändes skönt, för i den stunden är det ganska viktigt vem man har med sig.. Just denna hissresa som egentligen bara för en 3 våningar upp i huset, men lika gärna skulle kunna ta en till månen eller stjärnorna för den är oändligt lång. Samtidigt som man vill att den ska vara för evigt, stående där i hissen - med en liten nyskrubbad Prinsessa i famnen.

Uppe på operation blev vi mottagna av narkosteamet. Ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg så mycket av det som sas där heller. Det var det vanliga om att vi ska ta bra hand om er lilla Prinsessa - jodå det tror jag säkert, men ni ska skära i henne så förlåt mig om jag känner mig kluven. Sedan fick vi ett papper i handen om donation, för den operation som Prinsessan genomgick så behövde man skära bort en bit av thymusen - då den satt i vägen. Ur thymusen kan man sedan utvinna medicin som man ger till patienter som transplanterat organ. Det var ett enkelt val. Desto svårare var det att räcka över Prinsessan och lägga henne i narkosläkarens armar - det är nog en av de svårare saker jag någonsin gjort....

Som en liten positivare anekdot var det en supermysig liten farbror som skulle vara Prinsessans narkosläkare, han tyckte dock att vi skulle byta namn på henne, för hans barnbarn hade ett så vackert namn. Sen pratade han om detta en liten stund, säkert i syfte för att få oss att slappna av, men det var hursomhelst hjärtevärmande i detta ögonblick. Tack vare denna läkare så heter numer Prinsessans lillasyster samma som narkosläkarens barnbarn, för det kändes bara så rätt.

2 kommentarer:

  1. Smärtsammaste resan som finns. Att lämna sitt barn först gången och inte veta om man får se det igen. Fy, jag trodde jag skulle dö. Nu är det dags för vår andra öppna hjärtop fast fjärde sövningen. Man vänjer sig aldrig, vet inte hur jag ska klara det denna gången men första gången var nog ändå värst. Gråter bara jag tänker på det....

    Kan det hända att Ada är Marita. Hon och Tulla är fantastiska och jag vet inte hur vi skulle klarat oss utan dem...

    SvaraRadera
  2. För oss blir det den tredje operationen som kommer bli av under hösten och jag vet inte riktigt hur vi ska ta oss igenom det. Tror och ber att operationen kommer gå bra men det tuffaste kommer att bli hur hon hanterar allting ikring.. Vi fick ju liksom söva henne sist vi var i Gbg för att ens kunna få EKG, magnetröntgen, ultraljud och blodtryck..

    Hoppas jag hunnit ikapp med bloggen tills dess, för måste få detta bakom oss. Känns så ironisk startade bloggen för jag behövde få perspektiv på saker å börja läka och då ringer läkaren och förklarar att undersökningarna inte sett bra ut alls USCH

    HiHi du har helt rätt om namnet, utan dem hade vi nog inte heller klarat oss - jag undrade ibland vad övrig personal tyckte om dem. Men att kunna bjuda så fullständigt på sig själva är underbart. När vi låg inne så jobbade dessutom Marie från dagvården uppe på 323:an - du kan tänka dig vilket liv med de tre tillsammans... Helt bisarrt egentligen hur man kunde sitta där mitt i allt liksom och skratta så man grät

    SvaraRadera