torsdag 21 juli 2011

Kan kaffe vara lösningen?

Är så enormt trött, gissar att ni inte har hört detta från mig förut eller hur... Men det blir liksom ingen nattsömn alls för tillfället. Prinsessan har fått för sig att hon inte ska ha blöja när hon sover och trots att vi försökt minska på vällingen och tar upp och kissar henne innan vi somnar så är sängen blöt. Prinsessan, som de allra flesta barn kissar inte när hon sover och just detta är väl kruxet - hon sover ju inte som hon ska riktigt. För Prinsessan vaknar någon gång per timme hela natten igenom, ibland är det stora vrål ibland känner jag bara av att hon sätter sig upp, kollar runt i rummet och sedan lägger sig igen. Just nu är det mycket mardrömmar, främst om operationer och sjukhus och att mamman inte är hemma utan på jobbet. Det är även mycket bråk om waranet på dagtid, för Prinsessan vill inte ta det längre, det smakar blä och sedan har hon även kopplat att hon måste stickas i fingret pga medicinen. Något som jag tror också är bidragande till den uteblivna nattsömnen. Igår spottades all medicin ut, kan säga att det blev mycket bråk kring det, för till saken hör att vi ju inte vet om hon faktiskt tog till sig medicin och det bara var vattnet som kom ut eller inte..

Kan säga att man är något groggy när man går upp på morgon, väckarklockan står på 5:50, fast denna veckan har Prinsessan varit i farten redan vid 4-tiden. Underbart - inte... Så istället för cykel har det blivit bil några dagar, tja det har ju i och för sig regnat också, lite mesigt antagligen men är inte så sugen på att cykla dryga milen när det häller ner eller hjärnan inte är påkopplad. Å andra sidan är väl frågan om man borde sitta i bilen när hjärnan sover, fast känns som att stan är tömd på människor, så är ganska lugnt på vägarna.

Nå jag dricker ju inte kaffe, men samtidigt har jag insett att jag behöver något som man studsar till och kickar igång hjärnkontoret. På jobbet har vi en sådan där tjusig kaffemaskin från selecta, man kan få varm choklad och choklad och kaffeblandningar. Så jag blandade väl till en kopp i måndags och sedan två, i tisdags blev det tre och igår fyra koppar. Då pratar vi om en blandning 1 del wiener melange och 1 del varm choklad. Sedan kunde inte jag sitta ner utan speedad runt, fy fabian vad otäckt. Har sedan känt mig lite däven, illamående och ont i magen, men har kopplat det till tröttheten. Så när jag pratade med maken igår i telefonen så frågade han hur jag mådde i kistan. Jaha tänkte jag är de andra också kassa, vad har vi ätit nudå? Nja sa maken har du kollat innehållsförteckningen på det du petar i dig, det är en massa tillsatser och sötningsmedel i det.
Titta bara här på det som kallas "whitener" dvs det som är istället för mjölk, för det är inte mjölk i de flesta maskiner utan istället något som kallas vitt, en mjölkersättning:
1554, Selecta WhitenerDosering: 2g/ 130ml
Förvaring: Torrt och svalt.
Ingredienser: Glukossirap (57,8%), hydrerat vegetabiliskt fett, mjölkprotein, stabiliseringsmedel
E340, E452, emulgeringsmedel E471, klumpförebyggande medel E341, färgämne E160.
Om ni också har en fin selecta maskin på ert jobb kan ni se innehållsdeklarationen på vad ni får i er här.

Jag är väldigt överkänslig mot sötningsmedel så fick mycket förklaring till mitt mående, behöver jag påpeka att jag nu går långa omvägar runt selecta maskinen?? Fast nu återstår att hitta en annan lösning så att man piggnar till för kaffe verkar ju inte vara ett bra alternativ. Coca-cola slutade jag dricka förra våren och testat någon gång då jag behövt bli uppiggad, resulterade sedan i migränhuvudvärk och hjärtklappning.

Tja det självklara svaret är ju mera sömn, åt oss alla - fast det känns ganska så ouppnåeligt just nu....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar