torsdag 28 april 2011

Dagens diss-lista

Äh nu har jag irriterat mig på några moment i vardagen så tänkte dela med mig av dem, trevligt eller hur, för delad glädje är ju dubbel glädje. Blir då delad irritation dubbel irritation eller möjligtvis att jag iallafall får gorma av mig.. jag vet inte..

1. Handelsbanken - seriöst jag har varit jättenöjd med banken i flera år, men med ett stort väldans MEN och det är att man aldrig egentligen vet man har på kontot. Visst egentligen ska man vara duktig och föra en liten logg över vad man köper och de pengar som kommer in. Men då det duttar in pengar på kontot så blir det väldigt oöverskådligt känner jag. Först kommer vårdbidraget, dagen efter barnbidraget, en vecka efter det föräldrapenning, de månader jag arbetat har lönen kommit dagen efter fp och sedan den sista i månaden underhållet för stora. Det är med andra ord kanonjobbigt, för ingen inkomst är stor i sig och månaden flyter bara ihop. Jodå jag vet en kassabok skulle bli jättebra för detta ändamål men jag tänkte som så att jag laddar ner Handelsbankens app istället. Skitbra för då kan man ju alltid logga in och kolla vad man har på kontot, eller? Skitfel hade jag i den frågan, för även om pengarna markeras att jag handlat för dem så har de inte dragits från kontot, utan bara reserverats, eller något annat banktugg. Jag har gått på den niten en gång förut, men nu hände det igen och det gör att hela jag bara vill gråta. För duktig som jag är står jag i affären och kollar appen, jodå alla köp har registrerats och jag har fortfarande x kronor kvar, bra då kan jag unna Stora både lite nya kläder och nya skor. Men så igår, tjopp försvinner 6000kr och mitt konto är i princip tomt och då har jag fortfarande några stora räkningar kvar att betala, räkningar som jag hade räknat med att det skulle finnas täckning för. Går in på banken och då visar det sig att köp jag gjort för över en vecka sedan helt plötsligt har dragits från kontot. GAH liksom, så nu sitter jag i valet och kvalet om jag ska byta bank eller inte för om och när jag handlar då vill jag att pengarna ska dras där och då, så att JAG kan ha kontroll på min ekonomi. Hur obefintlig den än är...

2. Posten - tja förutom då hela historien om hur vår post från och med förra sommaren och sen tills att vi flyttade fick fötter alltsomoftast och bara försvann, inte roligt alls. Men om vi ska prata effektivitet, jag anser väl personligen inte att det är effektivt att köra ut paket på vinst och förlust dagtid, vilket dock även gäller DHL, Schenker, UPS mfl. Maken har ett inte alltför vanligt efternamn så två minuters sökning på hitta.se så skulle de slippa sitta och köra i onödan. Än mindre tycker jag det är smart att köra ut ett paket som man sedan har ett krav på, dvs man förväntar sig att vi har dryga 300kr i kontanter hemma. Jag ifrågasatte detta av postgubben, som redan var sur till att börja med, varmed han snäser att de inte har tid att kolla sånt innan, men snälla de har vår adress, skicka ut en avi då dagen innan att det kommer en leverans. DET måste ju vara väldigt mer effektivt än att åka 2 mil tur och retur i oförrättat ärende, ELLER varför som sagt var inte slå på maken på hitta.se. 

sist men absolut inte minst...

3. Folkpartiet - för er som inte bor i Örebro så har ni säkert inte hört att det blir omval i den kommundel vi flyttat till. Anledningen är bland annat att Sossarna ska ha delat ut broschyrer mm utanför röstlokalen, inte så smidigt kan man tycka samt att några budröster felaktigt har räknats. Det har varit en väldig pajkastning om detta, särskilt som det ena minuten var rött styre för att sedan svänga till blått och det bara var någon röst som skilde. Ok ett parti gjorde uppenbarligen fel och man har påpekat det och nu får vi en chans att rösta igen, bra helt i sann demokratisk anda. MEN så får jag då ett litet papper från Folkpartiet i brevlådan igår och då känner jag att jag bara blir så oändligt trött. Om vi nu ska göra om och göra rätt, ska man då börja om med att dra upp det som gick fel sist, vill vi verkligen ha ett parti som är på samma nivå som barn. "Men han slog först...". Jag tycker för övrigt väldigt illa om den mentaliteten då man försöker förnedra, tala illa om en annan part istället för att berätta vad man själv är duktig på. I princip skiter jag i vad alla gör för fel, för fel gör vi alla och pressen brukar ju vara snabba att haka på när fel har begåtts. Vad jag vill veta är vad just du/ni kan göra för skillnad, varför är ni så bra? Då vill jag inte höra att "Vi är så bra för X är dåliga och Y är sämre", det säger absolut ingenting om någon annans förmåga. Barnsligt var ordet, en hel kolumn ägnar folkpartiet åt ordet "o-värdighet" där varje mening börjar med: "Socialdemokraterna säger nej.." På det säger jag bara grow up och ta er ur sandlådan är ni snälla så ska jag lyssna till vad ni har att säga. Eller så kanske ni skulle titta på hur bland annat Centern utformat sin broschyr. Nu känner jag mig lite som Sverker på plus, men fyy och ner med lappen i pappersinsamligen och kanske kan den göra någon nytta i återvinningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar