måndag 24 oktober 2011

Dagens rapport till Pappan

Pappan hinner knappt komma innanför dörren innan Prinsessan i sedvanlig ordning, mässande berättar om dagen. En nyhetsuppläsare i miniformat, men lika klar och koncis som ett proffsankare, även lika frånkopplad om de hemskheter som ibland rapporteras. Detta trots egen inblandning...

Sedan måste man nästan se Prinsessan när hon mässar och berättar, för det är små suckar, smack med tungan och händer som far ut åt sidan för att riktigt poängtera vikten av något.

Pappa idag har vi badat, jag simmade och hoppade från bassängkanten.
(här fyller LillMucklan i)
Jag simmade iiiiiiiiiiiiiiiiiii vattnet pappa (vilket betyder att LillMucklan hamnade under vattenytan men det vet ju inte pappan så han hummar på och svarar vad roligt). Varpå LillMucklan fnyser lite.

Prinsessan fortsätter, sen åkte vi till stora affären och köpte tomtesaker till jul pappa. Mamma hon, hon ville inte köpa pingvinerna. Men nu ska vi göra jul pappa, med tomtesakerna.
Ja för det är ju viktigt att vara ute i tid, nu är det ju bara två månader kvar, så får Prinsessan hålla på så har vi nog snart ett imponerande jullager.

Så följer en massa annat pladder om småsaker som skett under dagen, för det här är inte några få utvalda händelser utan det här är en full redogörelse över dagen. Inget är för litet för att inte omnämnas i minst en mening.

Till sist har dock Prinsessan sparat godbiten, eller så kanske man inte ska säga men det är så jag funderar, eller om hon tror att genom att ha pratat med pappa så länge så är han på gott humör? Eller så finns ingen taktik i det hela alls, fast känner jag Prinsessan rätt så är det taktik på hög nivå och av någon anledning hamnar alltid de dåliga nyheterna sist.
Å sen bet jag LillMucklan pappa, jag bet henne i fingret och sen slängde jag bort hennes leksaker. Pappa jag fick inte sitta i mammas knä sen heller, men efter en stund pussade jag på LillMucklan då blev hon glad igen. Fast i bilen pappa då slängde jag bort hennes mössa på flaket, för hon var bara dum då och sen sparkade jag på henne också.

När så dagens nyhetsbulletin á la Prinsessan avslutats då frågar hon artigt kring bordet vad alla andra har gjort under dagen. Är Stora hemma så börjar hon fråga henne vad hon gjort i skolan, Prinsessan nöjer sig heller inte med korta svar eller enligt henne otillräckliga svar. Med andra ord kommer Prinsessan att fråga tills hon är nöjd och fått de svar hon vill ha. Till sist vill hon veta allt om pappans dag, vad han har gjort och vad hans barn på jobbet har gjort och vad han har ätit. När intervjuerna sedan är slut så kan vi alla, kanske en liten stund iallafall få äta i tystnad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar