tisdag 18 oktober 2011

Vi pausar lite

En liten skruttig tjej med feberrosor och glansig blick som igår hämtade koftan för hon frös så mycket. Har en jättedum febertermometer här hemma så gissningvis någonstans mellan 37,5 och 39, fast allmäntillståndet var ju inte så bra. 

Så det betyder paus, från allt och ingenting och bara det som orkar med görs.

Två små glansiga ögon som nästan går i kors orkar inte så mycket, förutom att gråta och slå lillasyster då. En lillasyster som inte heller är så fräsch men i vanlig ordning så blir inte LillMucklan lika medtagen som storasyster. 

Vi har väl egentligen bara väntat på denna paus, för sedan dagisstarten har Prinsessan hostat, snorat och rosslat och klaffen schwooschat. Det där med bakterier och infektioner verkar vara något som är oundvikligt och vilken tur att vi laddade upp med glass i frysen när vi handlade sist.

Fast å andra sidan så äts inte glassen av Prinsessan just nu. Just nu äts ingenting. Vilket är ett väldigt kast från att under någon veckas tid ätit allt och ingenting som funnits i hennes väg, som en liten orkan som suger i sig allt som fångas upp av vindarna. LillMucklan däremot hon äter gärna allt som Prinsessan nobbar och helst lite mer än så... Nyss hörde jag dagens sämsta motivering till varför LillMucklan borde få mera glass:
"Jag vill verkligen ha glass i och med att jag pruttade..."

Eh jag har nog missat något i handboken känner jag, visste inte att pruttar skulle belönas med glass, men det är ju tur då att LillMucklan finns och kan informera mig så att jag lär mig. Igår var hon så hemskt ledsen och då ville hon få bada i badkaret, ett uttalande som följdes med att LillMucklan började näcka. När hon insåg att mamman inte köpte den motiveringen heller, ni inser hur svårt LillMucklan har det nu va?, så gjorde LillMucklan vad hon ansåg bäst skulle hjälpa henne att nå målet. Hon kissade helt sonika på sig och förklarade förnöjt att nu var hon kissig och nu måste hon verkligen få tvätta av sig. Ja vad ska man säga om den logiken eller om hur målfokuserad den lilla Svintobehårade varelsen är, fast å andra sidan Prinsessan med sin starka vilja går ju inte av för hackor hon heller, så LillMucklan har väl lärt sig gissar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar