onsdag 19 oktober 2011

Fortfarande frustrerad

Jag skulle behöva klona mig för att hinna med allt som behöver göras. Oftast börjar jag peta lite i ett hörn för att inse att då kommer något annat i kläm, så hoppar jag över till den biten istället och så stressar jag runt. Vilket i slutänden innebär att ingenting blir riktigt gjort, eller riktigt och riktigt, jag har en klar prioriteringsordning på sakerna, så inget glöms egentligen bort. Ibland är det svårare att prioritera vad som ska göras, för allt är lika viktigt, så där skulle jag nog behöva en till klon. 

Hade jag bara fått peta ifred hade det varit en sak men med Prinsessan och LillMucklan som medhjälpare tar allting mycket längre tid. Något som egentligen inte gör något när de är med och hjälper till, lagar mat, städar och är på - för de stunderna tror jag är så oändligt viktiga och då får jag andas lite och ta fram tålamodet. Värre är när de stjälper, dvs jag har börjat med något som jag faktiskt måste försöka tänka hur jag ska lösa och så börjar barnen slåss, eller LillMucklan tar något för Prinsessan eller Prinsessan som absolut bara ska ha en viss sak som hon inte når. Detta kallas även för "telefon-fenomenet", för det är minst 200 gånger så troligt att detta fenomen uppstår när mamman sätter sig i telefon. 

Ännu mindre hjälper det ju förstås att jag inte är alltför snabbtänkt för tillfället, det går trögt och det är som att vada fram i gyttja. Iallafall inbillar jag mig det för jag har inte vadat i gyttja, men jag vet hur tungt det är att gå i gegget.

Jag skulle vilja när jag ändå åker till affären, kunna skriva upp följande på inköpslistan:
  • en burk tålamod, 
  • en flaska med extra tid, 
  • två kg extra armar, 
  • en bal med motivation, 
  • en liten påse med energi (för jag räknar som så att med tålamod, extra tid och motivation så behövs bara lite energi på det för annars exploderar allt)
Därefter skulle jag vilja gå förbi biblioteket och låna mig en alldeles egen expertpanel, antingen bara köra ett kort referensex lån eller så checka ut för en längre period.  En liten expertpanel som fick plats i fickan och som man kunde ta med överallt, givetvis med olika expertis och företräden. Här är den expertpanel jag skulle vilja ha i min ficka:
  • Cheerleader Charlie - en hejjare på att hejja och peppa och hjälper dig att följa din magkänsla.
  • Fixar Frasse - samlar ihop alla beslut och idéer och sedan ringer runt och fixar
  • Empatiska Emma - lyssnar av situationen och tolkar åt båda hållen så inga missförstånd sker.
  • Idésprutan Ida - ingen situation är olöslig utan idogt arbetar på att hitta alternativ.
  • Retorikern Rune - när han talar lyssnar alla
  • Förnuftiga Fia - hjälper till att ta bra och rationella beslut
Men nu finns ju inte allt detta att tillgå, så då får jag helt enkelt vara en enmansorkester, utan möjlighet att smörja, stämma och fixa mina instrument. Frustrerande var ordet jag använde förra veckan och jag använder det nu igen. Att vilja så mycket men sen att behöva begränsa och inse att minsta möjliga kanske är mer än nog just nu.

1 kommentar: