fredag 10 juni 2011

Apelsiner, operationer och väntan

Följande konversation hördes imorse i barnens rum:
"Jag har opererat mig, titta här..."
(smyger nära och ser hur Prinsessan lyfter på tröjan)
"Åh jag har också opererat mig, det har jag..."
(LillMucklan pekar på sin fot)
"Åhå kom det blod då? Som det gjorde på fuukhuset"
"Mhm (nickar) mycket blod"
"Var du fuuk i foten då som mitt hjärta, måste du ta medicin nu?"
"Neh ingen medicin"
"Då var du nog inte fuuk.... maaaaaaaaaammma... hon är inte fuuk på riktigt va?."

Här hade det väl kunnat stannat av om det inte var så att LillMucklan sedan kom haltandes med ett stort bandage kring foten, tydligen var det en stor operation som hade krävts. Turligt nog hann foten läka tills att det var dags att åka till stranden och bada lite. Men sen många timmar senare så förstod jag LillMucklans behov av en operation, följande utspelar sig på Coop Forum vid drickan:
"Mamma ja vill ha en sugrörsdricka till mig"
(en trött mamma som inte riktigt orkar säga nej nickar jakande)
"Mamma jag tar en apelsin till mig, fast "LillMucklan" hon har ju inte opererat magen som mig så hon får en äpple"
Här kanske jag måste förklara att LillMucklan får jätteont i magen av allt vad citrusfrukter heter, så visst Prinsessan har ju väldigt rätt i sak. Men slutsatsen var ju inte helt korrekt, men om det är så Prinsessan och LillMucklan pratat då förstår jag verkligen att LillMucklan vill opereras för hon är väldigt förtjust i apelsiner.

Samma små barn har sedan även öppnat läkarpraktik och de har förstått vad det hela går ut på. Nämligen löpande bandet, in och ut kvickt som sjutton, i med en spruta på med ett plåster och sedan kan patienten slängas ut i väntrummet igen. På IKEA finns en jättefin läkarväska, nja egentligen är det ju en veterinärväska. Men tja LillMucklan lyckades ju sätta på sig plåster och fotlindor så det fungerar nog även till små barn.

Och för övrigt så där som en liten surig notis, det är nu en månad sedan vi fick kallelsen för hjärt-UL till Prinsessan. Den kallelsen vi tackade nej till, kan väl bara meddela att vi inte fått en ny kallelse. Kanske ingen större överraskningen, men samtidigt kan jag inte annat än att fundera vad som hände med patientsäkerheten för nu tror jag ju inte det blir hjärt-UL fråns till hösten. Under all kritik känner jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar