fredag 25 februari 2011

Vet ni vad jag gillar?

Parkeringsautomater gillar jag, fast inte vilka parkeringsautomater som helst utan de där som du enkelt "checkar in" på med kontokortet. Av den enkla anledningen att när man åker till sjukhuset så vet man liksom aldrig hur lång tid saker ska ta, så det brukar sluta med att för säkerhets skull matar jag parkeringsautomaten riktigt duktigt. Fast det har ju hänt både en och två gånger minst att de pengarna ändå inte har räckt. Då sitter man på ett litet undersökningsrum långt uppe på barnavdelningen och inser att man inte hinner springa och lägga i pengar och med en klump i magen ifall en lapplisa skulle komma. För böterna brukar vara dryga och det ryms inte riktigt i vår budget.

Är man sedan lite trött och speedad som jag är för tillfället och de senaste åren så kommer den där klumpen ändå i magen "lade jag verkligen lappen i fönstret nu, jag vet ju att jag betalade men sen då" efter det följer en vild kamp av letande i fickor och väskor, för att se om man glömde eller inte. Lappen har vi en sådan sökning aldrig hittats, men man kan ju inte vara riktigt säker ändå eller hur? Jag kan ju ha fått total hjärnsläpp och slängt den i papperskorgen bredvid parkeringsautomaten. Det är ju tur att man har något att nojja och fokusera över.

Sedan finns ju de tillfällen då allt går helt sjukt snabbt, så man är in och ut på tio minuter och har betalt för två timmar, då känns det riktigt surt. Tänk om man då kunde omvandla alla de där plusminuterna till ett tillgodokvitto istället? Fast ser framför mig hur himla bökigt det skulle bli och man skulle bli tvingad att åka till något litet kontor på andra sidan stan, eller registrera något på nätet. Något som skulle krävas kopior på i alla regnbågens färger och sedan efter ett halvår sådär så skulle det kanske trilla in 3,5kr på de 6kr som var över efter att skatt och administrationsavgifter var dragna. Ni vet sådär som det går till när FK är i farten..

Så nej idag vill jag göra en hyllning för den som kom på dessa parkeringsautomater som gör att man faktiskt bara betalar för den tid man är parkerad, inte mer och inte mindre. Perfekt och två tummar upp från mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar