söndag 15 maj 2011

Förändringar

Ja de blåser lite förändringsvindar här, en del positivt, en del negativt och en del är neutrala i väntan på, just nu börjar jag känna mig som Prinsessan och tycka att det är jobbigt med förändringar. Fast å andra sidan när man vet att det blir en förändring och iallafall har svaret på hur det ska se ut så räknar jag det som någorlunda positivt, då är det bara att gilla läget. Värre är alla dessa moment i tillvaron just nu som vi vet kommer att förändras eller innebära förändring men vi inte vet hur det kommer att bli. 

De moment vi har framför oss kräver lite extra energi, många möten, funderingar men främst en oförmåga att planera och kunna förbereda och bestämma, det tycker jag är slitsamt just nu. Att sedan att hoppas att de svar och reaktioner man får kommer att generera klarhet, tydligt och enkelhet i det som väntar bakom nästa krök. Men kanske allra viktigast att faktiskt få svar på en del frågor, att slippa fundera själv, att slippa dra hela lasset, att slippa tänka och fundera på allt man gjort fel och vad man istället kunnat göra.

Visst innebär livet inga garantier, som hjärtebarnsmamma vet jag det. Ibland ska man kanske inte kunna planera allting heller, för någonstans finns även en charm i spontaniteten och att följa dit livet bär dig just nu. Men allt detta sammanlagt gör att saker går trögt här och att det är mycket som behöver förberedas och fixas, alternativplaner utformas för eventualiteter. Samtidigt som jag känner att jag skulle behöva hitta livsglädjen igen. Inga små krav alls. Små ögonblick och stunder glimrar till, tacksamhet över det som är och över det som kan bli, glädje och kärlek till vår lilla familj. Men det är mycket trötthet, brist på inspiration och nollställdhet, man bara reagerar på situationen istället för att vara den som agerar och få tillvaron att reagera. Lite skillnad är det allt... Men å andra sidan livet är en väg att vandra och det gäller väl bara att hitta någon att hålla i handen som leder en på rätt väg när man själv har svårt att hitta fotfästet eller den rätta, enkla vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar