fredag 9 september 2011

Tur att detta är verkligheten

Denna tanken slog mig då jag knådade ihop pizzadegen nu på morgon, tack och lov att detta är verkligheten. För hade det istället varit en popularitetstävling eller dokusåpa då hade jag snabbt blivit utröstad igår. Först LillMucklan som konstaterade att hon inte tyckte om mig igår natt, sedan Stora som gav mig en blick som sade allt då jag skulle in på toaletten och sist men inte minst Prinsessan som förklarade att jag var en riktigt dum mamma för hon behövde inte kontrollera hjärtat alls igår. Sedan är jag nästan säker på att även Prins Harry gav mig en elak blick när jag inte öppnade kylskåpet och försåg honom med mat tillräckligt snabbt.

Tänk då om de hade bestämt sig för att rösta ut mig igår, förutsatt att det var dags för utröstning denna vecka eller att vi hade förlorat utmaningen. Vad skulle jag ha gjort då om jag blev utröstad? Kanske hade det funnits det någon annan familj för mamman att terrorisera och samla på sig flera minuspoäng hos innan hon återigen blir utröstad. Eller tänk om det hade inneburit semester, att bara glassa runt på ett hotell någonstans i ett varmt land, oj kanske mamman skulle kunna ses som vinnare i det scenariot?

Fast jag vet inte hur stor chansen är att mamman faktiskt skulle bli utröstad, för jag tror diskussionen skulle låta som följer:
"Jo jag vet vi kanske kan behöva henne ibland, men nu kan jag hjälpa till att ta ner toalettringen åt dig och jag kan ju öppna dörrar" (Prinsessan)
"Dörrar är vårt minsta problem för dem kan vi öppna allihop, förutom Prins Harry då men det får ordna sig, värre är det med tillgången till maten" (LillMucklan)
"Ni behöver inte oroa er för maten för kylskåpsdörren den har jag under kontroll, men hur blir det med tvätten?" (Stora)
"Mat, mat, mat, mat.... jag vill ha mat" (Prins Harry)
"Men hur ska vi tänka nu, är det strategiskt riktigt att röst ut henne nu, jag menar pappa kommer ju om en stund och snart är det helg och då är ändå han hemma" (Prinsessan)
"Det kanske kan vara bra att ha kvar mamman till finalen för hon är ändå så impopulär så hon lär ändå inte vinna det stora priset" (LillMucklan)
"Jag röstar nog ändå för att vi ska rösta bort mamman, för jag vill bestämma, jag vill bestämma över allt, inte bara mina kläder och vad jag ska leka som mamma säger" (Prinsessan)
"Jag är äldst så alltså är jag den som kommer bestämma" (Stora)
-ilsket tjut- "Jaaaaaaaaaaaaaa stämmer" (LillMucklan)
......................
Här någonstans kommer säkerligen anarki att utbryta och vilt slagsmål, tårar kommer att flöda och känslor bli sårade. Gissningsvis kommer minst två spaka små tjejer att återvända till mamman och hon kommer inte att bli utröstad denna veckan heller, men popularitetstävlingen den lär hon nog aldrig vinna. Å andra sidan kommer nog heller ingen annan att vinna popularitetstävlingen då alla lär rösta på sig själva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar