fredag 11 november 2011

En 3-åring in da House

En LillMuckla blev nog en ganska så stor tjej idag, hela 3 år gammal fyllde hon. Har i flera veckor frågat vad hon önskar och svaret har varit detsamma, ett äpple, lite tomater och fem tårtor. Just tårtorna har varit det allra viktigaste tydligen. Men fem tårtor på en och samma dag det ansåg iallafall jag var lite overkill, eller snarare det skulle inte finnas plats i lilla magen för så mycket annat än tårtor. Så tja paniken började lite infinna sig hos mig hur vi skulle få till det och jag är inte så himla bra på att baka, men nu var ju detta det enda liksom som LillMucklan önskade sig. För övrigt är det dåliga samvetet alltid närvarande när det gäller LillMucklan som så många gånger får stå tillbaka för Prinsessan, så nej fem tårtor skulle hon minsann få. 

Gjorde en latmask och ställde frågan på FB, och tja en halvtimme senare hade jag fått fem förslag på tårtor - mycket uppskattat kan jag säga, nu är det bara att se till att tårtorna blir till också. Men bara idag har vi lyckats med två tårtor, imorgon blir det en och på söndag två, jajjamen jag löste den logistiken också - bildbevis kommer senare...

Svårt att sova hade LillMucklan igår, var ju en stor dag idag, så mycket insåg hon, tårtor och även ett utlovat besök på Lek och Bus, något som mina barn inte är bortskämda med. Men som sagt det dåliga samvetet att LillMucklan kommer i kläm gjorde att efter för få timmar med sömn för mammans del (får ta ett eget blogginlägg om det senare) så satte mamman på sig bästa leendet och tog barnen + en kompis med barn i bilen och åkte iväg.

Men innan detta så väcktes LillMucklan av en skönsjungande pappa och Prinsessa och en tallrik full med småtårtor och några paket. Vilket blev för mycket för LillMucklan som nästan brast i tårar, så fick maka upp henne i knäet och mata henne med tårta en stund. Lillsnoffsan, då hade vi ändå pratat om hur morgonen skulle se ut. En stor fin dinosaurie och ny målarbok fick hon, det stora paketet med ett dockhus sparade vi till senare för LillMucklan var ändå ur balans.

Medans barnen värmde upp och stretchade och gjorde sig klara, det vill säga fnattade runt på nedervåningen och klättrade och klängde på allt, bakade mamman tårta nummer 2 och stekte lite nötfärs till tacosen vi skulle ha till lunch. Men sen så klistrade mamman på sig leende och vi åkte iväg.

2,5 timme senare vet jag inte vem av oss som var tröttast, mina barn som slogs med varandra, lillkompisen som såg blek ut, mammorna som bara ville sitta ner... men främst av allt en hungrig Prinsessa. Något jag trodde jag aldrig skulle skriva om man ser till hur hennes matutveckling har sett ut, men nu är hon hungrig och då ska hon ha mat på en gång, eller allra helst innan hon kommer på att hon är hungrig. Men hon känner hungerskänslor HURRA....

Hem äta lunch, sedan tre små hjälpredor i köket för att dekorera tårtan och göra lite kolapopcorn, för är det kalas så är det ju godispåsar, men tänkte att detta skulle vara lite roligare.

Sedan fanns inte så mycket kräm kvar i något av barnen utan de sjönk ner i soffan för att kolla på Musse Pigg som räddar jultomten - för snart är det ju jul enligt Prinsessan. Jag hoppas och tror att barnen somnar ovaggade ikväll, för det kommer säkerligen mamman att göra, efter att ha bakat tårta nummer 3 och förberett lunchpajerna till imorgon. Men fyller man 3 år då ska man väl firas i dagarna tre? Det blir ju lite svårare när man blir äldre att dra ut så på firandet.

Men Hurra Hurra Hurra för LillMuckan ida´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar