måndag 10 januari 2011

Krasch booom bang

Kan härmed meddela att det är halt ute och livsfarligt, barnen skulle egentligen ha behövt broddar på sig för att överhuvudtaget ta sig framåt - tja eller skridskor, eller en spark för den delen. I år är det inte bristen på plogning som är problemet utan ett överambitiöst plogande. Man har grävt sig ner ända till asfalten så det bar varit en tunn snöskorpa kvar på vägen och denna har man sedan sandat på. Vad händer då när snön smälter och det sedan fryser igen? Jo det blir is, blankis så långt ögat kan se. Hade man istället valt att behålla lite mer snö hade det kanske funnits något att få fäste i. Någon ljushuvud har till och med plogat upp promenadvägarna i parken idag, så gissa vem som stöp omkull där med LillMucklan i famnen. Jag han bara tänka, tack gode gud för att jag inte har Prinsessan i famnen innan LillMucklan for i backen med bakhuvudet först. Själv flög jag åt andra hållet så jag inte skull trilla på henne och göra henne ännu mer illa. I efterhand har jag dåligt samvete för att jag kände lättnad för att det var "rätt" barn som for i backen. En skallskada på Prinsessan fullproppad med waran hade varit mindre lyckad. Då hade vi minutiöst granskat henne resten av dagen för avvikande beteende. Nåja det är ju inte som att jag inte övervakar LillMucklan heller, för det var ett riktigt otäckt fall, men det är skillnad på beredskap..
Såhär kul hade dock barnen igår innan det frös på, visst var det halt men de hade jättekul. De hoppade i vattenpölen i säkert en timme innan de var dyngsura och inte hade något annat val än att gå in. Men ni kan ju se hur blött det var igår och som sagt allt har förvandlats till is idag. Vilket barnen inte riktigt förstått, för på några ställen såg det blött ut, dvs det hade frusit på ovanpå det blöta. Såklart slog de omkull och det var stora krokodiltårar, fast inte lärde de sig av det utan om och om igen, tills jag beslöt att vi skulle gå in för jag tyckte det såg otäckt ut. Tja och då slår vi alltså omkull. Nu känns det ju sådär kul att gå ut igen tills isen har försvunnit eller att barnens stövlar magiskt förses med dubbar eller skenor. För Prinsessans ben är redan vackert blåprickiga efter dagens eskapader. Klätterställningarna är stora isklumpar så det är inte heller ett alternativ. Vad ska man nu göra för att underhålla två gulliganer med massor av spring i benen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar