söndag 30 januari 2011

Trött seg vecka

Känns lite som att luften har gått ur ballongen, eller i vårt fall ballongerna. Det är knappt styrfart här hemma för tillfället. Jag har känt mig lite sur och mulen, pruttväder har det varit hela veckan, grått och kallt, sådär kallt att det gör riktigt ont i tårna. Inte ordentligt med snö kvar så vi kan hitta på något, barnen kan inte gräva i den stenhårda snön och de kan inte åka kälke. Skittrist, verkligen skittrist. För övrigt har jag sovit som avsvimmad, ordentligt tungt så det gör enormt ont att vakna, slå upp ögonen och försöka koppla igång tänket. Barnen har suttit i varsin ända av soffan och bara tittat, ingen fart i dem heller, knappt att de orkat kivas och slåss. I storas klass har de denna veckan varit sju av nitton barn närvarande, resten har varit sjuka, vilket skulle kunna förklara apatin här hemma - ett otäckt virus. Det skulle även kunna förklara att Prinsessans PK hoppade upp. 

Eller så är det bara så att luften faktiskt gått ur ballongen, att den anspänning vi levt i under hela hösten och sedan den stora väntan inför jul - har släppt. December var det ju enkelt att hålla sig någorlunda i form och hitta på saker, pyssla, baka och fixa, då hade vi ju ett mål - jultomtens ankomst. Just nu känns det bara som en väntan, fast jag inte har en aning om vad vi väntar på och så denna enorma trötthet, som även barnen känner av. Det mesta känns faktiskt jättejobbigt just nu, jag orkar knappt sms:a till folk, eller skriva, eller göra någonting. Fast med småfolket i huset så kan man inte välja att inte göra någonting, även om de också för tillfället är väldigt omotiverade och trötta. LillMucklan är blek med stora ringar under ögonen och tja Prinsessan är väl inte mycket fräschare hon heller. "Jag orkar inte prata dig" är något vi hört ganska mycket senaste veckan från Prinsessan.

Gjorde en kraftansträngning igår och tog mig upp på stan och köpte lite mera färg och ett nytt spel till barnen, för att försöka hitta något kul att hitta på tillsammans. Hade tänkt att köpa ett spel som heter Quipo, men hittade inte det, så blev istället "Uno Mu" som efter en testkörning igår var helt OK. Synd bara att barnspel ska vara så himla dyra.

Känner att vi skulle behöva ett projekt eller något som får lite fart på oss igen, har försökt leta böcker med kreativa idéer på vad man kan pyssla med barn. Men inte hittat något bra och efter att det försvann flera låneböcker i det svarta hålet, även kallat vårt hem, under julen så är jag inte så sugen på att ge mig upp på bibblan och låna böcker heller. Frågan är ju även om eller när jag skulle ha tid att läsa dem. Äh vet bara vem och vad jag skulle vilja vara, en pyssel mamma med massa med energi och sprudlande kreativitet och hjälpa barnen att utvecklas och uttrycka sig kreativt. Fast just nu räcker inte orken riktigt till, vi kör lite på sparlåga. 
 
Nå idag skiner solen och det känns bra - det ger lite mer hopp om tillvaron, för om solen orkar tillbaka efter denna långa, kalla vinter, då kanske även vi kan hitta mer luft till våra ballonger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar