måndag 27 december 2010

I mitt kungadöme

Kanske borde mitt rike kallas något annat än kungadöme om det är jag som ska regera där, fast finner inga bra ord, drottningdöme låter inte bra, mitt lilla krypin låter inte tillräckligt storslaget. Mitt rike eller min stat - då blir ju funderingen om jag faktiskt har undersåtar också. Mitt kungadöme får det nog bli, för jag resonerar som såhär:
  • Sveriges totala yta = 449 964 km²
  • Befolkningsmängd =  9 408 028 personer
  • Vilket ungefär ger 0,048 km²/person eller enklare ändå 48000 m²/person
Alltså borde  en fyrkant av landet Sverige på ungefär 60*800m, eller annan valfri konstellation, tillhöra mig personligen. Lite ödmjukt sådär så inser jag ju givetvis att om man bor i en stad så kan jag kanske inte be om den ytan, ännu mindre om jag är ute och går på stan. Men likväl har jag ett eget litet kungadöme att förvalta, måhända att jag är envåldshärskare där och att jag egentligen bara styr över det egna jaget, egot och superegot. Men det är ju inte alla gånger så lätt att hålla ordning på sig själv heller, så jag har ett ganska styvt uppdrag som envåldshärskare. 

Nå om jag nu då inte kan be om en så stor yta att förvalta vad vore då rimligt istället? 
Vi har alla en personlig sfär, en imaginär bubbla, en bubbla som skyddar det innersta en bubbla som vi inte vill att främlingar ska spräcka. Googlade lite snabbt på detta med personlig sfär och hittade detta intressanta inlägg om just detta med personlig sfär. För er som inte orkar läsa så kan jag sammanfatta det med att en vanlig Svensson, som jag nog måste räkna mig själv till, behöver cirka 60-80cm personlig sfär. För att vara riktigt bekväm kanske vi vill ha ännu lite mer avstånd till människor. Så då räknar jag att rimligtvis borde  mitt kungarike bestå av cirka 2m² när jag rör mig bland andra människor. 

Ok så om detta då är mitt utrymme och mitt kungadöme, då borde jag ju givetvis även få stifta lagar, praxis och normer för vad som får försiggå där och kanske ännu viktigare vilka element jag inte vill ha in i min bubbla. Någon riktigt snabbtänkt person har nu redan börjat tänka i banorna av integritet och liknande och det är helt korrekt, men jag tänker faktiskt dra detta ännu lite längre.

Om vi utgår ifrån att alla människor har just denna lilla yta att förfoga över då de ingår i sociala sammanhang så borde det väl även tänkas att man inte har rätt att med sitt kungadöme gå in på någon annans domän? För vi vet ju alla vad som händer när en fientlig armé marscherar in på annans territorium, ibland kan diplomati lösa det hela. Man ber om ursäkt, man hade misstolkats och intentionerna var helt annorlunda, eller man arbetar fram en kompromiss. Allt som oftast kan man inte lösa det med enbart ord utan då utbryter istället krig och otrevligheter. Ena parten har blivit kränkt, rättigheter har blivit stampade på.

En stor del av vårt varande handlar om att inte ta eller kräva mer utrymme än vad vi har rätt till, för så fort vi gör det så trampar vi på en annan människas revir.

Så därför skulle jag vilja föreslå följande:
  • Till dig som röker - varsågod och fortsätt med det, så länge du håller det inom ditt kungarike och röken inte sprider sig över i mitt kungarike. Du gör ett val i ditt kungarike men du har inte rätt att göra valet åt mig i mitt.
  • Till dig som använder lukta gott av olika slag - varsågod och fortsätt med det, så länge ditt doftmoln inte hotar att förgöra mitt kungarike. Du gör ett val i ditt kungarike men du har inte rätt att göra valet åt mig i mitt.
  • Till dig som anser att du har rätt att ta med dina sjuka barn ut på offentliga platser, affärer, bibliotek mm - varsågod fortsätt med det, så länge du och dina barn är väl förpackade i lämplig utrustning så att bakterier eller virus inte tar sig över i mitt kungarike.  Du gör ett val i ditt kungarike men du har inte rätt att göra valet åt mig i mitt.
  • Till dig som talar högt och ljudligt i mobiltelefon om allt och ingenting - varsågod fortsätt med det, så länge som ditt pratande inte stör mig med att dela ut order i mitt kungarike. Du gör ett val i ditt kungarike men du har inte rätt att göra valet åt mig i mitt.
  • Till dig som anser att du inte behöver plocka rätt efter dig själv - varsågod fortsätt med det, men så fort du lämnar platsen där du var så finns inte längre ditt kungarike på platsen utan ett nytt kungarike tar vid. Det kungariket kanske inte uppskattar att börja med att röja mark för att kunna bygga upp. Du gör ett val i ditt kungarike men du har inte rätt att göra valet åt mig i mitt.
Tja jag gissar att ni har förstått poängen nu, det handlar om hänsyn och respekt av din nästa. Att inte förse sig med mer utrymme än vad man nu har rätt till.

Peace, love and understanding!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar