torsdag 23 december 2010

Uppesittarkväll

Hurra barnen somnade faktiskt ikväll i motsats till tidigare kvällar i veckan så då var det paketinslagning som gällde. Det blev en liten tjusig hög under granen trots att vi i år höll igen på shoppandet. 

Nåja barnen kommer inte att få alla klappar imorgon utan det kommer att spridas ut lite över ett par dagar. Så att julen inte kommer och sedan är allt det roliga slut och sen behöver de ju även hinna leka med vad de får.

Imorgon bitti så får de börja med varsin julklapp, ritbok och kritor från Tomten, då är de förhoppningsvis sysselsatta en liten stund innan det är dags att åka till mormor och morfar. 

Fast Prinsessan var med och slog in lite julklappar innan hon gick och sov. De julklappar som hon och LillMucklan hade pysslat till pappa, mormor och morfar. För mig är det viktigt att barnen är med och gör egna julklappar, att de även lär sig att ge och inte bara att få.
Förutom att de även brukar tycka att det är kul att pyssla. Kommer bild senare på vad det är för något de har gjort, så att pappan inte får syn på det innan han öppnar paketet imorgon. Men såhär ser iallafall de fina paketen ut, dessvärre syns inte Prinsessans fina tejparbete så bra, men hon jobbade hårt på att skriva på etiketterna. 

Lyckades även lura i henne lite mat i väntan på att hon skulle få slå in julklapparna. Om du äter tre makaroner Prinsessan så får du välja julklappspapper till pappas julklapp, 3 baconbitar Hjärtat så får du välja snöre till pappas present, en liten morotsbit Gumman så får du välja adresslapp till pappas present, å sen var det ju även julklappar till mormor och morfar. Alla sätt är bra utom de dåliga eller hur är det man säger?

Tja vad har vi gjort annars idag då? Eller rättare sagt vad har vi inte gjort idag? Planen var egentligen att vi skulle ha handlat igår kväll men då gick det inte att få tag på en parkeringsplats. Coop öppnade klockan 7 imorse och då befann jag mig där, jag och några få andra morgontidiga, det kändes lite smålustigt, men samtidigt skönt att kunna stoppa vagnen full utan små hjälpande händer eller behöva trängas i affären och köa. 

Sedan hem, Prinsessan var trött efter ett par svirarnätter så hon vaknade efter en liten stund, då var hon riktigt tjurig, tills hon kom på att hon faktiskt hade fått ett paket igår, ett paket med fina prinsesskläder.
"Mamma jag vill ha finkläder idag"
"Men Prinsessan det är ju inte jul idag, du får vänta till imorgon"
"..suck...mamma jag fick ju fiiiiinkläder igår av min I..."
Sedan studsade hon upp gla´och go´, var nästan så jag förväntade mig att hon skulle äta lite frukost. Haha nåja hoppet är det sista som överger en har jag hört. 
Stack Prinsessan med coaguchecken och sedan iväg till PK med Prinsessan ordentligt nedknökad i vagnen. Så nu har vi två av tre jämförande test klara, förhoppningen är även att testet nästa vecka stämmer lika bra som de två första för då kan vi sticka hemma i tre månader, förstår ni?? Det är ju helt sjukt länge...

Tog vägen över stan på hemvägen för att hämta ut paket på ICA, det var mindre roligt för det var köigt och trångt och fick även besked av maken att farmors kakpaket låg upp i Umeå sedan en vecka tillbaka. Skit liksom. Prinsessan började väl vakna till liv nu och insåg var vi var någonstans så hon tiggde till sig ett besök på biblioteket, helt folktomt var det där och det passade oss perfekt, så hon satt och lekte lite med dockskåpet, lade pussel, satt i mitt knä och läst högt för mig. Sen kom hon ihåg, hon kom minsann ihåg vad jag hade lovat sist vi var där, att vi skulle prata med pappa om att gå på Pizzaplaneten, för där har de ju god mat. Nåja man ska ju inte lova saker man inte kan hålla så det var till att ringa pappan och han var inte nödbedd direkt, så han knökade ner LillMucklan i en vagn och sedan sammanstrålade vi på Pizzaplaneten. Tja inte för att Prinsessan åt så mycket men LillMucklan åt för dem båda två så det gick väl på ett ut gissar jag. På vägen hem får maken för sig att titta till om han inte fått något SMS och tjo tjena, som ett julmirakel hade kakpaketet förflyttat sig från Umeå till Örebro, så det var bara att gå och ställa sig på Ica och köa igen, suck suck, fast samtidgt naaajs, fett najs liksom :0)

Kom hem och insåg att det nog vore skönt att städa ur huset också, vi har ju slappat till oss nu sen vi inte har en visning i veckan längre och var dags att göra något åt det. Som tur var trillade det in lite mer paket i brevlådan till tjejerna. Så utrustade med nya klistermärken att sätta överallt å med skumklistrisar som de fick häromdagen som tydligen var bra att sortera så försvann de upp på sitt rum. Perfekt...

Jag undrar bara hur vi ska förklara för tjejerna sen när julen är slut att nu blir det inte att öppna paket varje dag, som de gjort med paketkalendern, och det kommer heller inte att trilla in överraskningspaket i brevlådan heller. Vi får nog fasa ut det lite tror jag. 

Nu hoppas jag bara att dagen imorgon blir allt och lite till vad Prinsessan har hoppats på, sett fram emot och önskat sig. För hon har levt på detta att Tomten ska komma snart hela hösten, gäller att ställa om henne efter jul tror jag och hitta ett nytt mål och mening.

Nehej hörreni, nu ska maken och jag öppna en chokladask och bara ta det lugnt och jag önskar er en lugn kväll, natt och en underbar dag imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar